Berättelser i olika medier i fokus på Nordspråks sommarkurs

Hanaholmen, strax utanför Helsingfors, var platsen för årets sommarkurs arrangerad av Nordspråk. På en naturskön plats omgiven av Östersjön ligger detta svenskfinska kulturcentrum som nyligen renoverats på ett smakfullt sätt. I dess svala miljö märkte vi inget av sommarens påträngande hetta och ville vi svalka av oss när vi var utomhus stod en ny badbrygga till tjänst.

Sommarkurserna riktar sig till modersmålslärare i de nordiska länderna på alla stadier samt till svensklärare för finskspråkiga i Finland. I år deltog 22 lärare varav hela 11 kom från Island. Föreläsarna kommer också från hela Norden. Att denna femdagarskurs ligger mitt i sommaren beror på de danska lärarnas sommarlov som tar slut strax efter kursen.

Berättande i olika medier

Berättande i olika medier stod i centrum för årets kurs. Författaren och kolumnisten Lena Andersson inledde programmet med hur hon besvarar lyssnarfrågor i P1:s ”Allvarligt talat”. Vi är många som beundrar Lena Anderssons klarsynthet i sina svar och intressanta infallsvinklar på ämnena. I samtal med den finlandssvenske författaren Mathias Rosenlund beskrev hon hur hon vrider och vänder på ämnet och ägnar nästan två dagar åt att besvara en fråga. Ofta är det först i skrivandeprocessen som hon hittar sina svar. Ibland blir hon rent av överraskad själv!

Numera finns en mängd olika appar för att skapa multimodala berättelser. Hildór Viggósdóttir från Island visade och lät oss pröva på en mängd olika där man med några enkla tryck kunde skapa berättelser med bilder och ljud (till exempel Clips för Iphone). Det kändes som om man lyfte sin digitala kompetens ett par snäpp efter denna workshop.

I kontrast till apparna stod Märta Uggla, finlandssvensk lektor emerita, som slog ett slag för det traditionella muntliga berättandet med bearbetning i form av till exempel eget tecknande i stället för traditionell analys. Berättelserna hon valde ut var nordiska folksagor och fokus låg på deras läkande funktion. Lägerelden hade ersatts av en duk med olika föremål som kunde trigga igång fantasin hos åhörarna.

Ett mer modernt inslag utgjorde den samiske rapartisten Amoc som höll en konsert på enaresamiska, som talas av endast 350 personer i Finland. Han berättade före konserten att framtiden för hans modersmål ser ljusare ut än på länge då unga samer idag väljer att låta sina barn lära sig språket i förskolan även om de själva inte talar det.

Utflykt till Ekenäs

En eftermiddag styrde vi kosan till Ekenäs, en idyllisk svenskspråkig sommarstad vid Östersjön, cirka 90 kilometer väster om Helsingfors. Staden grundades 1546 av Gustav Vasa och har även Finlands äldsta gågata. Konstnärinnan Helene Schjerfbeck bodde här en tid likaså. Vi åt en utsökt middag på restaurang Knipan som byggdes 1918 på pålar i vattnet för att undgå spritserveringsförbudet på stadens marker. Om det var 100 år sedan restaurangen byggdes för att glädja törstiga ekenäsbor finns det ett mörkare minne strax utanför stadskärnan, i Dragsvik, från samma år. Ett minnesmonument över offren i inbördeskriget har rests i skogen ovanpå en massgrav intill fånglägret där 3 500 personer dog. Våra finländska kollegor berättade att det är först på senare år man har börjat tala om detta sår som inbördeskriget länge var. Kjell Westös läsvärda roman Hägring 38 från 2013 berör detta tema och har bidragit till att skapa förståelse hos yngre generationer för det trauma som kriget var för de inblandade.

Umgänge med nordiska kollegor

En sommarkurs ger flera tillfällen till att ”hygge” sig med sina nordiska kollegor och en annan kväll åkte vi in till Helsingfors centrum. Vi besökte en Tove Jansson-utställning på HAM (stadens konstmuseum) och därefter satte vi oss i Esplanadparken och njöt av stämningen innan vi gick vidare för en gemensam middag på restaurang Salutorget.

Som helhet en inspirerande kurs i en behaglig miljö. Nästa år står Norge för värdskapet och därefter Island. Stipendier för att täcka kursavgift och resekostnader kan bland annat sökas från SFUB och Helge Ax:son Johnsons stiftelse.

Birgitta Danielsson

Lärare vid Mimers Hus gymnasium i Kungälv

Läs mer om Nordspråk och deras kurser på https://nordsprak.com