Elisabet Reslegård, Ann Boglind och Johan Unenge. Foto: Maria Bergh

Nu ges läsintresserade lärare, som vill sprida läsglädje till sina elever, en extra möjlighet till detta.

I ett läsprojekt erbjuder Läsrörelsen 100 högstadie- och 100 gymnasieskolor över hela Sverige att delta i ”Berättelser som förändrar”. Projektet presenterades först på Bokmässan i Göteborg, med författare och övriga ansvariga på scen. Möten ska nu ske under två olika halvdagskonferenser, med start ibland annat Malmö, Göteborg, Kalmar och Stockholm.

I Göteborg samlades skolor den 31 januari i en häftig lokal för hiphopintresserade ungdomar och vuxna: ”Hiphopakademin”. Elisabet Reslegård, ordförande och projektledare för Läsrörelsen, berättade om projektets något ovanliga start, genom David Lagercrantz’ pengadonation till rörelsen. Huvudpedagog för projektet är den för Svensklärarens läsare välkända Ann Boglind. Kunnigt visade hon på olika sätt att arbeta med läsning och samtidigt ge ungdomar möjlighet att uppnå förståelse om sig själva och andra människor.

Detta torde även vara projektets syfte: Att i gemensam läsning av en roman öka elevers läsförståelse och via litteraturen få möjlighet att utveckla den empatiska förmågan.

Särskilt viktigt för detta läsprojekt är också att involvera såväl skolbibliotekarie som rektorer och göra dem delaktiga. Under konferensen fick vi därför höra Elisabet Niskakari, skolbibliotekarie på Möllevångsskolan i Malmö, tala engagerat om sitt arbete med elever och deras bokläsning, där biblioteket spelar en betydelsefull roll.

Representerad var även en av projektets författare, serietecknaren Johan Unenge. På ett underhållande vis talade han om sina besök på olika skolor, där läsovana elever ofta fängslas av tecknade berättelser.

De boktitlar som ingår har främst valts ut av Ann Boglind, i samråd med en referensgrupp av elever: Med livet framför sej av Emile Ajar, Förr eller senare exploderar jag av John Green, Mellan dig och dig av Katarina Kieri, Jag är Zlatan Ibrahimović av David Lagercrantz; Den utvalde av Lois Lowry, Kulor i hjärtat av Cilla Naumann, När hundarna kommer av Jessica Schiefauer, Så har jag det nu av Meg Rosoff, Mitt extra liv av Johan Unenge, och Boktjuven av Markus Zusak. Berättelser som berör!

Under arbetets gång ska deltagarna gemensamt läsa en bok i klassen och samtidigt diskutera och dokumentera arbetet på olika vis. Slutligen ska projektet utvärderas av alla involverade parter, däribland en forskare ifrån Uppsala.

Böskolan valde Meg Rosoff, John Green samt Johan Unenge. En klassuppsättning betalas av projektet och övriga av skolan. Ett rejält boktillskott!

Om vi genom detta arbete uppnår någon inre förändring hos våra elever återstår att se, men förutsättningarna är åtminstone goda. Så låt oss röra om i grytan och börja intaga njutningsfull ”läsnäring”.

Maria Bergh

Svensklärare på Böskolan i Göteborg

Relaterat