Djupdykning i fusk

I det nya numret av Svenskläraren djupdyker vi i plagiat och elevfusk. I en rad olika artiklar skrivna av lärare och forskare frågar vi oss vad som egentligen är fusk. Handlar inte allt lärande till en början om att härma och kopiera? Var går gränsen mellan plagiat och intertextualitet? Hur påverkar ungdomars delningskultur deras inställning till att kopiera och fuska? Är det inte situationen som gör fuskaren, och hur skapar vi lärandesituationer som inte uppmuntrar till fusk? Hur kan fusk användas i lärandet?

Den röda tråden i artiklarna är hur det vi kallar fusk kan användas som en del i lärandet. Här på webben publicerar vi inledningstexten av Ulrika Nemeth och ytterligare två texter skrivna av lärarna Daniel Sandin och Kristina Alexandersson. För att läsa alla artiklar och även få ett vetenskapligt perspektiv på fusk i svenskämnet: bli medlem och få papperstidningen direkt i brevlådan.

Carl-Magnus Höglund
Redaktör för Svenskläraren