”Jag får en kick av litteratursamtal”

Svenskläraren presenterar de fyra pristagarna av Svenska Akademiens svensklärarpris 2021 här på webben, och med längre artiklar i nästa nummer av tidningen. Först ut är Anna Bergqvist, Blackebergs gymnasium, Stockholm.

1. Hur känns det att få priset?
– Jag är oerhört hedrad och mycket överraskad, så klart. Det finns så många duktiga svensklärare, så att bli uppmärksammad på detta sätt är jag på alla sätt ödmjuk och tacksam inför. Större erkännande än från Svenska Akademin är ju svårt att tänka sig. Jag är glad och stolt på ett individuellt plan, men också å hela yrkets vägnar.

2. Vad är just du duktig på?
– Jag tror att jag är bra på att konstruera lustfyllda uppgifter. Jag brukar tänka att en lärare aldrig är bättre än sin senaste lektion och jobbar därför mycket med lektionsplanering – fortfarande, efter mer än tjugo år i yrket. Jag är nog också bra på att ”fånga tillfällen i flykten”, som att se en utställning, en artikel, en film eller en teaterföreställning och göra något med den i min undervisning. Och så älskar jag att läsa, skriva och att förmedla glädjen i det. Det är häftigt att få arbeta med sådana uppgifter.

3. Varför blev du svensklärare? 
– Åh, det var givet. Jag har varit en läsande och skrivande individ i hela mitt liv. Det fanns liksom inga andra alternativ för mig än ett yrke där jag kunde kombinera mitt intresse för litteratur med mitt intresse för det svenska språket. Att jag sedan efter alla år är kvar som svensklärare beror dock på att jag hade turen att hamna på en skola där ledning, kollegor och elever har givit mig alla förutsättningar för att få fortsätta att utvecklas.

4. Vad är ditt favoritområde inom svenskämnet?
– Jag är väldigt svag för litteraturundervisning. Det är så häftigt att väcka elevers läslust och jag kan fortfarande få en kick när ett riktigt bra litteratursamtal liksom börjar leva sitt eget liv. Jag gillar multimodala arbetsformer också – sådana gör livet roligare för både lärare och elev.

5. Vilka förutsättningar krävs för att kunna vara en bra lärare?
– Jag tror att det helt beror på vem du är, faktiskt. Du kan vara en bra lärare på så många olika sätt. För mig är en bra lärare lika delar goda ämneskunskaper och social kompetens. Man måste ha båda. Men om man som skola vill hjälpa sina lärare att utvecklas och bli riktigt bra tycker jag att man ska satsa på gedigen ämnesfortbildning.

Enikö Arnell-Szurkos

OM ANNA BERGQVIST
Skola: Blackebergs gymnasium, i år en svenska 1 och en svenska 2, men undervisar samtliga tre årskurser.
Ort: Bromma utanför Stockholm.
Ålder: 45 år
Familj: Gift med Theo. Två söner: Sigge, snart 13, och Bob, 6.
Duktig på: ”Jag är en enormt engagerad skidåkare och är oväntat snabb för att vara en medelålders tant. Allt med fjäll är min hemmaplan!”

En längre intervju med Anna Bergqvist, bland annat om hennes bästa tips till andra svensklärare, får du läsa i kommande numret av tidningen Svenskläraren. Får att få den i brevlådan behöver du vara medlem i Svensklärarföreningen. Det kan du bli direkt genom att klicka här.

Relaterat

Läraren Filippa Mannerheim, ett känt namn i skoldebatten, har kommit ut med boken Konsten att undervisa. Med den vill hon väcka debatt och förmedla sitt sätt att utöva yrket, läroplaner till trots.