Satsa på en klass i taget!

Mitt arbete som gymnasielärare i svenska innefattar många olika arbetsuppgifter. Vissa roliga och stimulerande, andra rent ut sagt dödstråkiga. Att skapa eget material tillhör definitivt en av mina absoluta favoritsysslor. 
Så fort jag läser eller ser något intressant går min hjärna direkt igång och skapar instruktioner, uppgifter och diskussionsfrågor mm. En yrkesskada, helt klart. I mitt ämneslag konstaterar vi ofta att vi vill hinna vara mer kreativa. Vi vill skapa roliga och engagerande uppsatsämnen. Vi vill med andra ord väldigt mycket, men vi hinner inte alltid med det vi vill. 

MITT FÖRSTA ÅR som lärare hade jag en klok mentor, Maggan, som gav mig rådet att satsa på en klass i taget. Ska jag skapa eget behöver det inte ske i alla klasser samtidigt. Ett råd som jag fortfarande, tjugo år senare, tänker på. Så vilken relation har jag då till läromedel? När jag ser i backspegeln kan jag konstatera att som nyutexaminerad lärare var jag betydligt mer läromedelsbunden än jag är idag. Efter många år i yrket finns nu en stor bank med uppgifter skapade både av mig och mina duktiga kollegor. Det innebär en större valfrihet. Nu kanske det låter som att jag inte alls använder läromedel i min undervisning, men det stämmer faktiskt inte. På gymnasienivå finns det många genomtänkta och inspirerande läromedel som jag ofta använder. 

I MITT KLASSRUM blandas alltså eget material med uppgifter ur olika läroböcker. Men att hitta ett läromedel som fungerar fullt ut, det är svårt. Ofta tilltalas jag av vissa delar, men inte av andra. Under pandemin, när eleverna satt hemma, använde jag dock läromedel mer än vanligt. Det blev enklare och tydligare så.  Jag har turen att jobba på en skola som prioriterar läromedelsinköp och det innebär att jag i mina klasser kan ha flera läromedel. Jag kan välja och vraka. Det är en otrolig lyx och inte alla förunnat – det är tydligt när jag pratar med kollegor på annat håll eller ser resultaten av Svensklärarens enkät. Jag hoppas på en förändring där, att kolleger runt om i landet också får mer resurser. Något annat som står högt på önskelistan är mer tid i schemat för att skapa nytt material – i alla fall om lusten och kreativiteten faller på. 

Relaterat