Vad kan ämnet svenska i en globaliserad värld och tid innebära?

I Svensklärarföreningens årsskrift 2019 med temat ”Globalt” undersöks svenskämnets, litteraturens och språkets möte med globala utmaningar och hur nya infallsvinklar och insikter kan uppstå ur detta möte. I elva artiklar behandlas bland annat världslitteratur, ekokritik, minoritetsspråk, manga, svenska språket i världen, PISA och klassrumsarbeten kring deckare och ungdomslitteratur.

Redaktörer är Ulrika Nemeth och Anna Nordenstam.

Innehåll

  • Svenskar och svenskan i världen
    av Catrin Norrby
  • Undervisning i och på svenska för utlandssvenska elever
    av Marie Rydenvald
  • ”Vi är lite udda allihop” – svenska som främmande språk och L3-motivation
    av Katarina Bodin
  • Världslitteratur – ett undflyende fenomen
    av Katarina Leppänen
  • Våld, värme och manga. Perifer litteratur och centrala litterära kompetenser
    av Ylva Lindberg
  • Minoritetslitteraturers utveckling – från marginalisering till egenmakt?
    av Satu Gröndahl
  • Ekokritisk perspektiv på representasjoner av skog i skandinavisk barnelitteratur
    av Nina Goga
  • Läsförståelse i grundskolan och i PISA – skillnader och likheter mellan kursplanen i svenska och ramverket för läsförståelse i PISA
    av Maria Rasmusson
  • Världen i klassrummet – att möta mångfald i undervisningen
    av Minna Wadman
  • Elever läser deckare i ett en-till-en-klassrum – globala textsammanhang och lokala skolinitierade literacypraktiker
    av Ewa Jacquet, Eva Nilsson och Katarina Rejman
  • Vagnbarn, småkakor och zebralejon – gymnasieelevers tolkning av sammansättningar
    av Lisa Loenheim

SLÅ ingår i medlemskapet i Svensklärarföreningen. Är du inte medlem? Klicka på länken Bli medlem

Föregående artikel

Digitalt årsmöte

Relaterat