9789172997202webb9789163882012webbUngdomsboken är inte en väg till den goda litteraturen. Den är, när den är som bäst, den goda litteraturen.
Ur den stora bokfloden (mer än tusen barnböcker/ungdomsböcker årligen) väljer jag att berätta om två nya ungdomsromaner som är väl värda att bli lästa och diskuterade – gärna i högstadieklassrummet. De utspelar sig i nutid, de skiljer ut sig från mängden på flera sätt och författarna är romandebutanter.
Berättelserna angår oss.

Huset mittemot har MariaGripe-kvalitet (tänk Agnes Cecilia – en sällsam historia)  och 5 768 visningar på Youtube – som har erövrat “Barnens romanpris” – har KatarinaTaikon-kvalitet (tänk Katitzi).
Bägge romanerna handlar om elever i sjunde klass och i både Huset mittemot av Alex Haridi och 5 768 visningar på Youtube av Ralf Novák-Rosengren och Anita Santesson spelar skolämnet svenska roll i handlingen.
Den 13-årige smarte skoleleven Joel på Högalidsskolan, huvudperson i den psykologiska coming-of-age-thrillern Huset mittemot, tycker om svenska. Han är bra på uppsatsskrivning och när klassen ska vara med i en nationell tävling om vem som skriver den bästa uppsatsen i ämnet “Att vara tretton” beslutar Joel sig för att han ska vinna.

Den unga romen Rosita däremot, huvudperson i den angelägna nutidsberättelsen 5 768 visningar på Youtube, har tröttnat på uppsatsskrivande. Särskilt på “Boken om mig själv” som man hela året jobbar med i sjuan i hennes skola. Rosita hör till en resandefamilj som talar romani chib och Rosita vill slippa bli utsatt för vardagsrasistiska påhopp. Därför har hon hittills inte velat berättat för klasskamraterna eller lärarna om sitt folks hårda minnen.

Ja, vad vet man om sig själv när man – som Joel och Rosita – är tonåring? Hur hänger allt ihop? Vad vet man om livet?

Mittemot Joels bostad finns en övergiven patriciervilla som, sägs det, vilar på en förbannelse. På hans skola är inte bara Joel utan nästan alla eleverna besatta av en historia om den 13-årige Jonathan Andersson som tjugo år tidigare hade hängt sig på en vind i detta ödehus. Joel får för sig att om han kan klura ut varför en pojke i hans egen ålder en gång tog livet av sig – då ska han också förstå vad livet går ut på.

Den tystlåtna Rosita berättar i en blogg om sina drömmar om ett annat liv. Drömmarna handlar om att slippa bli kallad tattare, att slippa bli mobbad av buron (= de som inte tillhör resandefolket) och att bli en lika världsberömd sångerska som Whitney Houston.

Livet kommer att ta sig oväntade vändningar för både Joel och Rosita. För Joels del ändras livet av en man som stiger ur en ljusbrun Fiat och går in i ödehuset, en kassett från 1990-talet samt en ny framåtkammad frisyr. För Rositas del ändras livet av en talangjakt, en filmande kompis och en kniv i bakfickan.

Det är inte bara huvudpersonerna som får liv i de här ungdomsromanerna. Framför allt Alex Haridi är mästerligt skicklig på att skildra människor och relationer mellan människor. En ensamstående mamma som oroar sig för dottern som inte äter. Ett syskon som tar upp allt syre i en familj. En uttråkad bästis till Joel som förtvivlad placeras i resursklass.

Språket i 5 678 visningar på Youtube består av korta meningar och jag är glad över att denna viktiga, intressanta och fängslande bok kommer att få många läsare. Att vi på köpet får lära oss en del romska svordomar och kärleksuttryck – det är förstås bonus.

Alex Haridi, manusförfattare till många svenska dramaserier, bevisar i Huset mittemot att han är en driven språkkonstnär som kan blanda humor med vemod och bygga upp en magisk spänning.

Yttre spänning. Inre spänning. Ungdomsbokåret 2015 har börjat bra.

Lena Kjersén Edman

Lena Kjersén Edman är bibliotekarie, lektor i litteraturvetenskap, läsfrämjare och kritiker.

Relaterat

Konstnären och författaren Pija Lindenbaums nya bilderbok handlar om ett vackert gult tyg med röda...