”Jag försöker vara tydlig i mitt ledarskap”

Svenskläraren presenterar de fyra pristagarna av Svenska Akademins svensklärarpris 2021 här på webben, och med längre artiklar i nästa nummer av tidningen. Näst på tur att svara på frågor är Stefan Ljungdahl, Enbacksskolan, Stockholm.

1. Hur känns det att få priset?
– Det känns väldigt hedrande med tanke på alla som fått priset tidigare.

2. Vad är just du duktig på?
– Jag försöker att vara tydlig i mitt ledarskap och visa eleverna vad var och en behöver för kunskaper och färdigheter. Varje lektion har explicita lärandemål. Genom åren har jag lärt mig att planering är A och O, samtidigt som du hela tiden behöver vara flexibel och fånga ”pedagogiska ögonblick”.

– Jag är orienterare och jag brukar likna elevernas tre år på högstadiet vid en långdistansbana. Där finns ett antal kontroller, som absolut måste passeras. Vägen mellan kontrollerna kan variera beroende på elevernas förutsättningar och behov. 

4. Varför blev du svensklärare? 
– Redan på högstadiet tänkte jag att jag ville bli lärare. På gymnasiet i Eksjö hade jag en mycket inspirerande lektor i svenskämnena, historia och filosofi. Jag tror att det var då som just svenskan blev intressant för mig.

4. Vad är ditt favoritområde inom svenskämnet?
– Det går inte att säga. Allt som är språkutvecklande är väsentligt. En grammatikgenomgång och en litteraturdiskussion är lika viktiga. 

5. Vilka förutsättningar krävs för att kunna vara en bra lärare?
– Först och främst goda ämneskunskaper och att drivas av mötet med människor. Sedan är det viktigt att skapa goda relationer med elever och föräldrar. Dessutom ska du ha höga förväntningar på eleverna och tro på deras förmåga.

Enikö Arnell-Szurkos

OM STEFAN LJUNGDAHL
Arbetsplats: Enbacksskolan, Tensta, undervisar åk 7-9
Ort: Stockholm
Ålder: 59
Familj: Fru, fyra vuxna barn och hittills tre barnbarn.
Duktig på: Musik är ett stort intresse och jag spelar just nu bas i partybandet ”Sunny Side Up”.

Här kan du läsa intervjuer med Anna Bergqvist och Annika Brogren, prisvinnare som redan presenterats av tidningen Svenskläraren.

Mer om Stefan Ljungdahl och de andra tre pristagarna, samt deras bästa tips till svensklärare, kan du läsa i nästa nummer av tidningen Svenskläraren. Får att få den i brevlådan behöver du vara medlem i Svensklärarföreningen. Det kan du bli direkt genom att klicka här.

Relaterat