Marias elever tar debatten

Maria Wiman är skoldebattör, författare och prisad lärare i svenska och SO. Nu är hon aktuell med tredje boken: Handbok i värdeskapande lärande. Läs om vad värdeskapande betyder, men också vad hon själv vill uppnå i skoldebatten.

Vad betyder ”värdeskapande lärande”?
– Att göra kunskapen så relevant som möjligt och försöka koppla den till samhället omkring. Elevernas motivation att lära sig ökar när de ser resultatet av sitt engagemang. Man lär sig inte för provet, utan för livet.

Har du ett aktuellt, konkret exempel?
– Mina elever har till exempel varit jättestressade över nationella prov. ”Varför har vi NP egentligen?” undrade de. Ja, då fick vi undersöka det tillsammans. Vi mejlade Skolverket och fick till ett digitalt möte med dem, där eleverna fick ställa frågor och få svar.

Samhällskunskap lämpar sig säkert väl arbetssättet – men hur fungerar det med svenskan?
– Jo, eleverna har också har skrivit debattartiklar om de nationella proven med fint genomslag, till exempel. Som svensklärare är jag framme då och pratar om syfte och språk. Om du skriver knackigt är det ingen som läser, men gör du det med ett slagkraftigt språk och från hjärtat, då går det bättre.

Hur går det när kunskapen inte känns så relevant?
– Som lärare måste man vara beredd på att alltid få eleverna att förstå vad kunskaperna kan användas till. Till exempel kan kunskap om andra världskriget hjälpa oss att förstå en del av det vi nu ser i Ukraina.

Hur tycker du att läroplanen rimmar med det här arbetssättet?
– Det är mycket stoffträngsel i läroplanen som man kan känna sig stressad över. Men jag tycker samtidigt att den är rätt tillåtande och ger oss möjlighet att styra hur mycket tid vi lägger på olika saker.

Det värdeskapande lärandet handlar ju inte bara om att gå ut och förändra världen. Vi läser texter, bearbetar, pluggar in fakta och grottar oss ner i kunskap.

Maria Wiman är lärare i svenska och SO, samt mentor i åk 9 på Skapaskolan i Huddinge. Hon är även krönikör i tidningen Läraren.

Mitt i dessa kreativa projekt, hur lyckas du förmedla all kunskap?
– Jag har blivit bättre och bättre på att strukturera och hålla koll på det. Det värdeskapande lärandet handlar ju inte bara om att gå ut och förändra världen. Vi läser texter, bearbetar, pluggar in fakta och grottar ner oss i kunskap. Sedan är vi kreativa och använder kunskaperna. Det är hela tiden en växelverkan mellan tokiga idéer och traditionell skola.

Vad ser du för positiva effekter av metoden?
– Eleverna får massa coola idéer – de blir modiga, kreativa och tänker nytt. De får många extra förmågor som kommer på köpet, som drivkraft och samarbetsförmåga. Arbetet med dessa engagerande projekt spiller också över på resten av skolarbetet.

Kan alla lärare jobba så här?
– Det krävs en del mod att våga släppa in eleverna. Och ibland måste man vara också vara hård och säga: nu hinner vi inte med det här.

Du är själv en tuff debattör som nyss gav en känga åt Liberalerna. Hur går det egentligen ihop med den neutrala lärarrollen?
– Det är klart en spänning där. Det som är bra för mig är att jag inte har någon aning om vad jag ska rösta på. Det hjälper mig faktiskt. Så länge jag slår åt lite olika håll, kan jag göra det med gott samvete, tänker jag.

Vad upprör dig mest i den politiska debatten om skolan?
– Den hårda retoriken om ordning och reda i klassrummet. Den blir jag skogstokig på. Jag vet ingen lärare som sitter i lärarrummet och beklagar sig över att inte få ta fysiska tag i sina elever och fösa ut dem. Det är ingen lösning på några problem. Jag tycker att det mest vittnar om att politiker är blinda för vår verklighet.

Vad skulle lösningen vara i stället?
– Att få köpa in adekvata läromedel, få ha tillräcklig med speciallärare och starka elevhälsoteam. Bättre lokaler och mindre klasser. Det hade gjort enorm skillnad. Men det är det dyrare alternativet. Och det låter inte lika coolt i debatten, som att säga ”hårdare tag”.

OM Maria Wiman

Bor: Stockholm
Familj: Make, två döttrar och en ”knasboll till hund”.
Aktuell med:
Boken ”Handbok i värdeskapande lärande”
Bäst på:
”Att haka på knäppa idéer, vilt och utan att tänka mig för.”
Sämst på:
”Att vänta. Jag har otroligt dåligt tålamod.”
Gillar att:
”Ha många bollar i luften. Jag älskar när det plingar till i mejlkorgen.”

Enikö Arnell-Szurkos