Anne-Maj Böös är en av pristagarna till Svenska Akademiens svensklärarpris 2022. Hon startar varje dag med läsning i olika former. Men skrivprojekt har det också blivit, bland annat med hjälp av ett monster.
Hur känns det att få priset?
– Det kändes helt fantastiskt, men overkligt då Nina Gapne från Svenska Akademien ringde mig en söndagskväll i mitten av maj och berättade att jag inte bara var nominerad utan också hade tilldelats Svenska Akademiens svensklärarpris 2022! De första dagarna berättade jag bara för min man och mina två söner. Behövde få landa i insikten för att senare kunna njuta av alla gratulationer och intervjuer.
Vad är just du duktig på i din lärarvardag?
– Jag älskar verkligen mitt jobb och är duktig på att ”få med mig eleverna”. Min entusiasm smittar och eleverna blir även de positiva och engagerade. De känner att ”vi gör det här tillsammans!!”
Varför blev du just svensklärare?
– Jag bestämde mig för det under en tid som aupair i Australien. Jag fick ibland följa med barnen som jag passade till skolan och fick då syn på ett arbetssätt som passade mig. Språkläraren arbetade alltid i ett tvålärarskap tillsammans med en av de andra lärarna. De byggde upp både språk och annan kunskap samtidigt, vilket kändes helt naturligt, tyckte jag.
Vilket del av svenskämnet gillar du mest?
– Under väldigt många år har jag jobbat allra mest med djupläsning och lässtrategier. Så det är väl det området där jag har störst erfarenhet. Under de senaste åren har jag också jobbat in ett arbetssätt där vi skriver mer i alla SO-ämnena genom att använda in- och uttexter. Eleverna älskar detta arbetssätt. Det läggs ett större ansvar på att de ska prata med varandra och hjälpa varandra att förstå, och därför blir de också mer måna om att stötta varandra.
Har du något tips till kollegorna?
– Under våren arbetade jag med ett fantastiskt trevligt skrivprojekt i åk 2 som jag hittat i Kim Sjöbergs ”Skrivligheter”. Barnen blev fantastiskt engagerade över monstret som flyttade in i vårt klassrum och skrev verkligen massor! En del barn som inte riktigt kommit igång med läsningen i åk 1 skrev sig verkligen till god läsning under det är skrivprojektet, hösten i tvåan. Jag brukar arbeta med lite äldre elever, så detta blev verkligen en ny insikt och erfarenhet för mig.
Hur får du elever att läsa?
– Vi arbetar alltid utifrån att läsningen är viktigast av allt, och därför startar vi varje dag med läsning i olika former. Att träna sig på att återberätta vad man läst gör att eleverna motiverar varandra till att läsa olika böcker. Givetvis har vår skolbibliotekarie också en väldigt viktig del i detta.
Vad läser du med eleverna?
– Hoppet av Moni Nilsson är en fantastisk bok med hög igenkänningsfaktor hos eleverna i åk 5–6. Många har själv eller haft familjemedlemmar som flyttat till Sverige vilket gör att de verkligen tar till sig boken och deltar entusiastiskt i våra bokprat. En annan bok är Pojken i randig pyjamas av John Boyne – en bok om en pojke i ett koncentrationsläger under andra världskriget, vilket verkligen berör. När vi läser den och därefter ser filmen, både skrattar vi och gråter tillsammans.
OM Anne-Maj Böös
Skola: Pilängskolan, oftast åk 5–6 i SV/SO, men ska nu för första gången ha en tredjeklass.
Ort: Landskrona.
Ålder: 50 år.
Familj: Man och två söner, 17 och 20 år.
Gillar att: Promenera, åka skidor och laga mat tillsammans med familjen.
Enikö Arnell-Szurkos
Följande svensklärare får Svenska Akademiens svensklärarpris 2022 – här kan du läsa alla intervjuer!
- Anna Brännström och Gunilla Lundström (delat pris), vid skolorna i Svensbyn och Böle, Piteå
- Anne-Maj Böös, Pilängskolan, Landskrona
- Lillemor Karlsson, Martin Koch-gymnasiet, Hedemora
- Veronica Lundin Sköldqvist, Vallaskolan, Östersund