När världen står i brand

När världen står i brand framstår mycket annat som mindre väsentligt. Det finns något mitt i det hemska något betryggande i detta att vi kan fokusera på det som handlar om liv och död när detta behövs. Få hade nog föreställt sig att fullskaliga krig skulle utspelas igen i Europa, men nu har det hänt och vi hanterar detta faktum olika var och en. Trots detta krig är det dock viktigt att vi också står för en normalitet och ett organiserat liv som finns där samtidigt.

Vi lärare är vana vid att hantera olika oväntade situationer med att stå för en trygghet och ett lugn när det stormar. Elever som lever i kaos möts av en trygghet som de vet finns där förkroppsligad i deras lärare. Det är stort.

Vi svensklärare har dessutom den fantastiska möjligheten att kunna erbjuda texter som handlar om livet i alla skeden, texter som kan beröra och erbjuda en inblick i andra människors upplevelser av svårigheter och glädjeämnen. Vi vet ju att litterära texter kan förändra liv.

Nu när världen gungar är det kanske viktigare än på länge att vi hittar och läser de där texterna som har kraft att sätta igång tankar. Vad sägs om Tage Danielssons dikt ”Råd till ett nyfött barn” för att få igång en diskussion om vad som är verkligt viktigt i livet?

Ta hand om varandra!

Nils Larsson