
Vad kan ämnet svenska i en globaliserad värld och tid innebära?
I Svensklärarföreningens årsskrift 2019 med temat ”Globalt” undersöks svenskämnets, litteraturens och språkets möte med globala utmaningar och hur nya infallsvinklar och insikter kan uppstå ur detta möte. I elva artiklar behandlas bland annat världslitteratur, ekokritik, minoritetsspråk, manga, svenska språket i världen, PISA och klassrumsarbeten kring deckare och ungdomslitteratur.
Redaktörer är Ulrika Nemeth och Anna Nordenstam.
Innehåll
- Svenskar och svenskan i världen
av Catrin Norrby - Undervisning i och på svenska för utlandssvenska elever
av Marie Rydenvald - ”Vi är lite udda allihop” – svenska som främmande språk och L3-motivation
av Katarina Bodin - Världslitteratur – ett undflyende fenomen
av Katarina Leppänen - Våld, värme och manga. Perifer litteratur och centrala litterära kompetenser
av Ylva Lindberg - Minoritetslitteraturers utveckling – från marginalisering till egenmakt?
av Satu Gröndahl - Ekokritisk perspektiv på representasjoner av skog i skandinavisk barnelitteratur
av Nina Goga - Läsförståelse i grundskolan och i PISA – skillnader och likheter mellan kursplanen i svenska och ramverket för läsförståelse i PISA
av Maria Rasmusson - Världen i klassrummet – att möta mångfald i undervisningen
av Minna Wadman - Elever läser deckare i ett en-till-en-klassrum – globala textsammanhang och lokala skolinitierade literacypraktiker
av Ewa Jacquet, Eva Nilsson och Katarina Rejman - Vagnbarn, småkakor och zebralejon – gymnasieelevers tolkning av sammansättningar
av Lisa Loenheim
SLÅ ingår i medlemskapet i Svensklärarföreningen. Är du inte medlem? Klicka på länken Bli medlem