top of page

Hela skolan läser: ”Läsning viktigt i alla ämnen”

  • ulrika01
  • Aug 5
  • 4 min read

Håll i och håll ut. Och läs tillsammans. Det är råden från gymnasieskolan Bildningscentrum i Åtvidaberg efter fem år med projektet Hela skolan läser.


Elever på hela gymnasieskolan Bildningscentrum i Åtvidaberg och alla skolans lärare läser tillsammans samma bok en gång om året. För en gemensam läsupplevelse.
Elever på hela gymnasieskolan Bildningscentrum i Åtvidaberg och alla skolans lärare läser tillsammans samma bok en gång om året. För en gemensam läsupplevelse.

– Jag kände att det var lite roligt att läsa i stället för att bara sitta med mobilen. Jag har inga problem med att läsa böcker om jag måste, jag brukar bara inte göra det. Nu är jag sugen på att läsa en bok till, säger Rama Alibrahim i klass SA23.

Precis före sportlovet avslutade Bildningscentrum årets Alla läser-veckor. ­Projektet innebär att alla elever och lärare på skolan läser samma bok minst 20 ­ ­minuter om dagen, ofta är det på den första gemensamma lektionen klassen har, oavsett ämne. På mentorstiden pratar klassen om boken. Första året läste verkligen alla på skolan, även vaktmästare och bespisningspersonal. 

Flera elever som Svenskläraren pratar med tycker Alla läser-projektet är bra:

– Det skapar mycket tankar och diskussioner, säger Isabelle Nilsson i klass EK22.

– Det blir gjort om man får läsa på lektionstid, fortsätter klasskompisen Max Wedenberg, och får medhåll av Cecilia Patzschke i SA23:

– Annars är det lätt att det inte blir av, säger hon.


Karolina Hansson, bibliotekspedagog på Bildningscentrum i Åtvidaberg.
Karolina Hansson, bibliotekspedagog på Bildningscentrum i Åtvidaberg.

Karolina Hansson är bibliotekspedagog på skolan och drivande i projektet. Det har gått upp och ner olika år, berättar hon. Första året blev det succé, det pratades om boken överallt. 

– Vi fick jättebra gehör. De andra böckerna slog inte lika bra, så fjärde året gick vi tillbaka till När hundarna kommer. Men då funkade det inte alls, säger hon.

Det fick dem att ta ett steg tillbaka och fundera. I höstas gjorde de också en läsvane- och attitydundersökning på skolan för att ta reda hur eleverna alls tar in berättelser – och blev förskräckta över resultatet. Klipp och memes på Tiktok dominerade:

– Serietidningar visste de inte vad det var, säger Annica Lindvall, svensk- och speciallärare.

– Många hade inte uthållighet nog att se en hel film, fortsätter Anette Hörström Johansson, svensklärare.


De bestämde sig för att backa tillbaka till en barnboksklassiker och komprimera tiden till två och en halv vecka i stället för fem. I år läste de Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta. Trots att många har en relation till Astrid Lindgens karaktärer och kanske fått hennes böcker upplästa för sig när de var yngre är det långt ifrån alla som läst böckerna själva. Och Bröderna Lejonhjärta handlar om mycket som är relevant i tonåren: syskonrelationer, temat demokrati/diktatur, mod, vänskap och svek. 

I år har läsningen gått mycket bättre.

– Framför allt gillar eleverna det bättre, säger Annica Lindvall.

Karolina Hansson nickar och fortsätter:

– Man ska inte vara rädd för det enkla. Det viktiga är att läsningen griper tag i eleverna. 

Det kan vara svårt att hitta en bok som funkar för alla, såväl bygglinjens elever som naturvetenskapliga programmet, men att alla läser samma bok skapar också en gemensam referenspunkt, en slags lägereld.

– Vi behöver fler gemensamma lägereld i samhället. Det blir också en väldigt bra start på en lektion när alla sitter läser i lugn koncentration, säger Anette Hörström Johansson.

Rutinen och det milda tvånget är något även eleverna uppskattar. Med tillsammansläsningen på 20 minuter om dagen kommer man till slut in i boken:

– Det kan vara tungt i början men ju längre in i boken man kommer desto mer intresserad blir man av att läsa ut den, säger Natalen Baylos Lazar, SA23.

– Om det är svårt kanske man skäms och slutar, säger Cecilia Patzschke.



Rama Alibrahim, Cecilia Patzschke och Natalen Baylos Lazar, SA23
Rama Alibrahim, Cecilia Patzschke och Natalen Baylos Lazar, SA23

Ändå är de alla medvetna om att det är viktigt att läsa. De nickar ivrigt och pratar i mun på varandra när de radar upp alla vuxenargument som förekommer i debatten.. 

– Den allmänna debatten som lyfter läsning som viktigt börjar sjunka in. De vet att de blir förlorare om de inte läser, säger Anette Hörström Johansson.

Varför unga ändå inte gör det har ungdomarna färre svar på. Det finns så mycket annat. Sociala medier...

– Jag läste mer när jag var yngre, säger Isabelle och nämner Lasse-Maja- och Pax-böckerna.

– För mig går det i perioder. Jag läser när jag hittar en bra bokserie, helst deckare. Nu läser jag böckerna om Åre-morden, säger Maja Hornwall, EK22.

De gemensamma nämnarna för vad de anser vara bra böcker är äventyr, fantasi och nya perspektiv.

– Det är stor frihet i att läsa. I bokens värld kan allt hända, det finns inga begränsningar, tycker Natalen.

– Jag vill att det ska hända saker hela tiden. Annars tröttnar jag, fortsätter Isabelle.

Maximilian gillar också böcker som lär en om samhället. Som Ray Bradburys Farenheit 451 som de läst på engelskan:

– Då fattar man varför det är viktigt att läsa böcker. Man får bättre inblick om varför saker händer och varför samhället ser ut som det gör.


Max Wedenberg, Isabelle Nilsson, Maja Hornwall, EK22.
Max Wedenberg, Isabelle Nilsson, Maja Hornwall, EK22.

Cecilia håller med. Hon läser också för att lära sig andra språk, just nu vill hon bli bättre på engelska med hjälp av Crime and Punishment av Fjodor Dostojevskij.

– Den var svår i början och då kanske folk tröttnar, men det gäller att fortsätta så blir det ju intressant, säger hon.



Karolina Hansson poängterar att Bild­ningscentrum inte har en färdig modell på hur de får elever att läsa böcker. De söker sig fram, prövar, anpassar och prövar igen. Men några nycklar har de hittat som verkar funka. Enkla men relevanta böcker är en. Att läsa tillsammans och samtidigt är en annan. Att lärare är läsande förebilder en tredje.

– Och som Tegnell sa under pandemin: Håll i och håll ut, säger Anette Hörström Johansson.

Att Hela skolan läser-projektet inte varit ett projekt för enbart svensklärarna, eller ens språklärarna, utan något som skolledningen ser som ett gemensamt projekt för hela skolan har också varit viktigt. Faktiskt helt avgörande, menar de. 

För biträdande rektor Andreas Malmqvist har det varit självklart:

– Svenskämnet är viktigt för alla lärare och alla årskurser. När eleverna ska läsa en facktext i biologi – då blir språket viktigt i den kursen också.


Text: Ulrika Fjällborg


Foto: Stefan Nilsson

 
 
bottom of page