top of page

Regeringen stoppar digitala nationella prov

  • ulrika01
  • Nov 28
  • 2 min read

Till slut fick även gymnasieminister Lotta Edholm nog av de tekniska problem som orsakat mycket huvudbry och merjobb för lärare, elever och skolan. Regeringen pausar arbetet med att göra de nationella proven digitala.



Gymnasie-, högskole- och forskningsminister Lotta Edholm.
Gymnasie-, högskole- och forskningsminister Lotta Edholm.

 Tekniska problem med Skolverkets digitala system för de nationella proven har under året utvecklats sig från besvärligt strul till en dyr skandal som toppar nationella nyheter.

Idag kom beskedet att även regeringen fått nog:

– För att skapa bättre förutsättningar och ge rektorer, lärare och elever så god framförhållning som möjligt avser regeringen att skjuta fram införandet av digitala nationella prov. Skolans personal och elever förtjänar bättre än den ryckighet och oförutsägbarhet som varit de senaste åren, säger gymnasie-, högskole- och forskningsminister Lotta Edholm.


Regeringens nya inriktning är att de nationella proven ska göras med papper och penna till dess att ett nytt betygssystem införs. Kravet på Skolverket ändras till att en kvalitetssäkrad lösning för digitala prov finnas på plats då. Utbildningsdepartementet konstaterar pressmeddelandet att ”digitala nationella prov och central rättning är viktiga verktyg för att öka likvärdigheten, motverka betygsinflation och minska lärarnas arbetsbörda”.


Joakim Malmström, generaldirektör på Skolverket.
Joakim Malmström, generaldirektör på Skolverket.

I mitten av november rapporterade Ekot att proven ännu en gång med några veckors varsel fick planeras om till papper och penna eftersom det fortfarande är för omfattande problem med den digitala plattform där proven ska göras. Systemet var trögt, elever kunde inte logga in, de blev utkastade ur systemet, bilder visades inte, de fick error-meddelanden när det gjordes ett stort test i början av november.


– Vi kan konstatera att uppdraget att införa digitala nationella prov är ett komplext och utmanande uppdrag som vi dessvärre inte har lyckats med. Nu behövs ett omtag för att säkerställa att skolväsendet får säkra, användarvänliga och stabila digitala prov, säger Joakim Malmström, generaldirektör på Skolverket.

 
 
bottom of page