Svensklärare läser tillsammans på Tiktok
- ulrika01
- Sep 8
- 2 min read
Filippa Söderström är svensklärare på Sturegymnasiet i Halmstad, men på fritiden ägnar hon sig åt sig åt lässpurter på Booktok – och får allt fler följare.

Lässpurter på Tiktok? Hur går det till?
– Vi är några stycken som kopplar upp en sändning där vi umgås och läser tillsammans. Vi läser våra böcker i 15 minuter och sedan snackar vi en stund, om böckerna men också om annat. Sedan kan andra hitta vår sändning, följa den och skriva i kommentarsfälten. Ibland är de 30 och ibland 100. Många plockar upp sin egen bok och läser med oss i spurterna. Det blir ett tillfälle att läsa tillsammans. Det blir oftast en kväll i veckan i kanske två timmar. På helgen kan det pågå i flera timmar.
Men vad är poängen med att göra det framför en skärm, filma och sända när man läser?
– Läsning har oftast varit en ensamhobby. Booktok är en fantastisk plats att hitta andra att dela läsglädjen med och inspirera varandra och andra. Genom plattformen har jag blivit nära vän med en grupp om ungefär åtta tjejer som jag nu har daglig kontakt med, även utanför TikTok. Det är även dessa tjejer jag oftast lässpurtar tillsammans med.
Det låter lite som en bokcirkel, fast ni läser på träffarna och ni läser olika böcker… Hur vanligt är det?
– Det kan man säga. Jag tror inte att det är jättevanligt än, men det finns i flera länder. Många tycker det är lite läskigt att sitta i livesändning och läsa. Du vet ju inte vilka som sitter på andra sidan, det finns ”troll” överallt och det kan komma en del elaka kommentarer. Men jag ser det mest som att jag läser med mina kompisar.
Tittar dina elever?
– Ibland dyker de in och hälsar i kommentarsfältet, eller kommenterar i skolan efteråt. De är snälla. Kanske tycker de att det är konstigt att deras lärare hänger på Tiktok, precis som de gör. Jag tycker att det är viktigt att vara en läsande förebild, och kanske kan jag vara en mer aktuell sådan eftersom jag är snabb och läser mycket av det om florerar i sociala medier.
Använder du lässpurterna i undervisningen?
– Nej, jag har faktiskt inte gjort det. Men jag funderar på hur man kan väva in det. Vi jobbar mycket med läsande på min skola. Vi har läsning på schemat minst två gånger i veckan och vi har en läsfestival för åk 1 när de börjar. Då presenterar bibliotekarierna en lista på tio böcker, eleverna får välja en som de får. Vi bjuder in läsinspiratörer – som inte är lärare – som får ha 20 minuters inspirationsworkshops och en författare till en gemensam föreläsning. I slutet av dagen har vi en tävling i till exempel Blackout Poetry.
Vilken är din egen bästa läsupplevelse i år?
– Eftersom jag också är engelsklärare läser jag mycket på engelska också. ”Great big beautiful life”, av Emily Henry, och ”Say You´ll remember me” av Abby Jimenez, var båda mycket bra.

