top of page

Svensklärare runt Östersjön gör läromedel tillsammans

  • ulrika01
  • Nov 14
  • 2 min read

I oktober möttes svensklärare från Sverige, Finland och Estland på finska Hanaholmen i projektet I språkens hav, för att stärka samarbetet inom svenskan och utveckla undervisningsmaterial för svenskundervisning med hållbarhetsfrågor i fokus. Nästa sejour blir i Estland i maj. Ansök senast 7 december.


ree

I höst har den första delen av Nordplus trestegsprojekt har gått av stapeln på Hanaholmen, kulturcentrum för Sverige och Finland, i Helsingfors. Syftet med projektet är att stärka samarbetet mellan svensklärare i Estland, Finland och Sverige genom nätverk, erfarenhetsutbyte och gemensam utveckling av undervisningsmaterial som integrerar hållbarhetsfrågor i språkundervisningen.

–  Jag upplever att vi sällan har tid att diskutera just vårt ämne på ämneskonferenser. På Hanaholmen fick vi tid att diskutera vad som fungerar och inte. Det var så kul att få prata ord och uttryck som är typiska för sverigesvenskan och för finlandssvenskan, diskutera skolsystem, arbetsbelastning och didaktiska frågor med ämneskollegor, säger Helén Toftered, gymnasielärare på Elof Lindälvs gymnasium. 


Under tre dagar, 30 oktober–1 november, samlades ett tjugotal svensklärare för att inspireras, utbyta erfarenheter och arbeta tillsammans. Den första modulen fokuserade på två av Agenda 2030:s mål – nummer 14 om hav och marina resurser, och nummer 16 om fredliga, rättvisa och inkluderande samhällen.

Programmet innehöll föreläsningar om hur Östersjön kan räddas, om svenskan i Finland och om dialog för social hållbarhet. Deltagarna gjorde även skolbesök på Nordiska skolan i Helsingfors och besökte John Nurminen Stiftelsens marinmuseum. Workshops på Hanaholmen gav möjlighet att utforma undervisningsmaterial som förenar språkutveckling med frågor om hållbarhet och identitet.


– Jag tycker att vi lyckades skapa mångsidigt material som kan användas av alla. Projektet skapar unika möjligheter för svensklärare att ta del av varandras erfarenheter och pedagogiska metoder. Genom samarbetet stärks både undervisningen i svenska och nätverken mellan länderna runt Östersjön. Materialet som tas fram kommer senare att göras tillgängligt för alla svensklärare i regionen och anpassas för elever på olika språknivåer, säger Leena Kiuru, som jobbar på Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun Lukio i Finland.


De svenska projektledarna är Jenny Edvardsson och Minna Wadman, representanter från Svensklärarföreningens styrelse. Nästa träff äger rum i Estland 7-9 maj i vår. Du kan läsa mer och anmäla dig – senast den 7 december – via sidan https://svenskanu.fi/i-sprakets-hav/

Projektets pengar täcker deltagarnas resa, kost och logi. Den tredje och avslutande delen hålls i Sverige i augusti.

– Det är både inspirerande och meningsfullt att mötas med det svenska språket och Östersjön som gemensamma nämnare, säger Jenny Edvardsson.

 

Minna Wadman, projektledare och svensklärare

 

Vid frågor kontakta Minna Wadman minwad3@gmail.com eller Jenny Edvardsson frokenje@gmail.com

 

ree

 
 
bottom of page